Na pewno nie raz spotkaliście się z określeniami: content marketing, SEO, social media marketing, a także wiele innych. Nic więc dziwnego, że czasem można odnieść wrażenie iż zagubiliśmy się w zawiłych terminach tworzonych przez marketingowców. Jednak wszystkie te pojęcia odnoszą się do marketingu internetowego. Czym on jest oraz jakie są jego wady i zalety?
Czym jest marketing internetowy?
Zacznijmy od tego, że marketing internetowy, swoim zasięgiem obejmuje wszelkie działania zarówno reklamowe jak i komunikacyjne, które przeprowadzane są w sieci. Mają one jasny cel, którym jest dotarcie do grupy docelowej z określoną oferta i budować w świadomości klientów wiedze o danej ofercie, a także zwiększyć rozpoznawalność marki. Marketing internetowy polega na tworzeniu treści reklamowych, które będą skuteczne dzięki temu, że będą dopasowane do użytkownika. W tym celu marketingowcy korzystają z modelu AIDA, który opisuje poszczególne, kolejne reakcje klienta na reklamę. W pierwszej kolejności, należy więc przyciągnąć uwagę klienta, a następnie podtrzymać jego zainteresowanie. Kolejnym etapem jest zaprezentowania korzyści zarówno funkcjonalnych jak i emocjonalnych z posiadania danego produktu, tym samym wygenerujemy potrzebę jego nabycia. Na samym końcu następuje call to action, czyli wezwanie do działania, innymi słowy do zakupu produktu.
Zalety marketingu internetowego
Do największych zalet marketingu internetowego możemy zaliczyć:
- interakcję z klientam i- klient nie jest już jedynie biernym odbiorcą komunikatu reklamowego. Może on prowadzić dialog z marką i wyrazić swoją opinię na jej temat.
- źródło wiedzy o klientach i typowych dla nich zachowaniach – marketing internetowy wykorzystuje cały szereg narzędzi analitycznych, dzięki którym poznaje swoich klientów. Dzięki temu marketingowcy wiedzą ile osób odwiedziło ich stronę, a także z jakiego kanału komunikacji, znaleźli się na danej stronie.
- personalizacja- komunikaty reklamowe skoordynowane są na konkretną grupę docelową, na przykład przez dobrze dobrane słowa kluczowe.
- nieograniczony czas dostępu do informacji
- czas reakcji na komunikaty- marketing internetowy pozwala na niemal natychmiastową reakcję, a także pozwala na szybki komunikat zwrotny, odnośnie efektywności prowadzonych działań.
- szybkość i prostota modyfikacji działań- dzięki możliwości testowania rozwiązań, w marketingu internetowym może zareagować na bieżąco, jeśli jakaś strategia lub komunikat okaże się nieskuteczny.
Wady marketingu internetowego
Marketing internetowy, mimo niekwestionowanych, ma on też swoje wady. Możemy do nich zaliczyć:
- słaby poziom zaufania klientów, do informacji internetowych- nie da się ukryć, ze użytkownicy sieci nie są zbyt ufni, jeśli chodzi o wyświetlane tam reklamy. W związku z tym marketingowcy wciąż muszą walczyć o zaufanie i uwagę.
- docieranie jedynie do internautów- mimo możliwości jakie daje marketing internetowy, za jego pośrednictwem dotrze się jedynie do użytkowników Internetu, z którego według danych statystycznych korzysta aż lub tylko 24 miliony Polaków.