Przedsiębiorca na prawach konsumenta

Prawo przyznaje coraz większą ochronę przedsiębiorcom na prawach konsumenta, którzy mogą korzystać z wielu przywilejów, które dotychczas były dostępne tylko dla konsumentów. Prawa przyznane firmom są jednak obecnie ograniczone względem tych przysługującym konsumentom, a o szczegółach dowiesz się z tego artykułu.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Kim jest przedsiębiorca na prawach konsumenta?
  2. Czy przedsiębiorca w umowie z innym przedsiębiorcą jest konsumentem i może powołać się na błędne zapisy w umowie?
  3. Konsument a przedsiębiorca – kto podlega większej ochronie?
  4. Nowe prawo konsumenta a prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

Kim jest przedsiębiorca na prawach konsumenta?

W umowach coraz częściej można spotkać się z pojęciem, jakim jest przedsiębiorca na prawach konsumenta. Przedsiębiorca na prawach konsumenta to osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, której w określonych przypadkach przysługuje ochrona taka, jak konsumentowi. Prawo to obowiązuje od 2021 r., niemniej jednak wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że może korzystać z większych praw w obrocie gospodarczym. Warunkiem do skorzystania z takiej ochrony jest to, żeby umowa nie miała dla takiego przedsiębiorcy charakteru zawodowego, czyli nie dotyczyła tego, czym profesjonalnie zajmuje się dany podmiot.

Czy przedsiębiorca w umowie z innym przedsiębiorcą jest konsumentem i może powołać się na błędne zapisy w umowie?

Umowy tworzone przez przedsiębiorców często zawierają postanowienia niedozwolone. Z racji tego, że w odniesieniu do postanowień abuzywnych w umowach przedsiębiorca traktowany jest tak jak konsument, to również i taki przedsiębiorca może powołać się na przepisy dotyczące ochrony konsumenta i dążyć do wyeliminowania z umowy takich zapisów.

Działanie takie powoduje, że sytuacja przedsiębiorcy na prawach konsumenta automatycznie się poprawia, ponieważ często skutkuje to brakiem konieczności ponoszenia dodatkowych opłat, które nie były indywidualnie negocjowane przez strony. Jednocześnie naraża to na straty przedsiębiorców, którzy nie byli przygotowani na taką sytuację.

Analizą takich umów zajmuje się kancelaria prawa gospodarczego w Krakowie, która sprawdza, czy w umowie  znajdują się niejasne zapisy, które można zmienić tak, by chronić interesy przedsiębiorców.

Konsument a przedsiębiorca – kto podlega większej ochronie?

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy przedsiębiorca jest konsumentem i może występować z takimi samymi roszczeniami. Pomimo tego, że w wielu przypadkach firma jest taktowana jak konsument, to w dalszym ciągu najszerszej ochronie podlega konsument, który może także skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niemniej jednak przedsiębiorca na prawach konsumenta posiada rozszerzoną ochronę w zakresie dot. kwestionowania postanowienie niedozwolonych w umowie, możliwości odstąpienia od umowy oraz rękojmi. Obsługa prawna firmy świadczona przez Kancelarię KHM pozwala na przygotowanie się przedsiębiorców do wszelkich zmian w przepisach prawa, które wymuszają na nich dokonywanie zmian w umowach czy regulaminach.

Nowe prawo konsumenta a prawo do odstąpienia od umowy przez przedsiębiorcę

Możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość często przypisywana jest błędnie jedynie konsumentom, chociaż od kilku lat z takiego prawa korzystać mogą również przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Nowe prawo konsumenta rozszerzyło ochronę dla jednoosobowych firm, które również mogą w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej na odległość na tych samych zasadach, co konsumenci.

Zobacz też co to jest prawo gospodarcze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here