organzacja pracy

Organizacja czasu pracy jest to nie lada wyzwanie. Zapewne każdy z nas już się o tym przekonał. Jak ułatwić sobie życie przez odpowiednie zarządzanie czasem? Wskazówek na ten temat udziela Eric Baker, który wydobył z bakadesuyo.com 5 sposobów na idealne zarządzanie czasem pracy według Cal’a Newport’a, autora „Głębokiej pracy”. Jakie to wskazówki? Jesteście ciekawi? Przekonajmy się!

Przeczytaj też: https://www.ipo.pl/organizacja-czasu-pracy-sekrety-ktore-ci-w-tym-pomoga/ 

Pojęcie głębokiej i płytkiej pracy

Barker tłumaczy, że wszystko, co robimy w miejscu swojej pracy, nazywa się „pracą”. Nie każdy wie, ale istnieją bowiem dwa rodzaje pracy. Są to:

  • „Głęboka praca” – wykorzystywanie swoich umiejętności do tworzenia czegoś wartościowego. Wymaga ona myślenia, energii, czasu i koncentracji,
  • „Płytka praca” – wszystkie drobne sprawy administracyjne i logistyczne: e-maile, spotkania, telefony, raporty z wydatków

,,Płytka praca” pozwala nam utrzymać stabilizację na powierzchni. Jednak to „głęboka praca” decyduje o naszym późniejszym awansie. Umiejętność skoncentrowanej pracy jest naprawdę rzadka i bardzo porządną na rynku pracy. Ponadto, „głęboka praca” daje również szczęście. Newport zauważa, że: 

,,Na poziomie neuronauki widzimy, że Twój świat jest tym, na co zwracasz uwagę. Kiedy wykorzystujesz głęboką pracę, Twoja uwaga jest naprawdę bardzo konkretna skupiona na czymś, co jest bardzo satysfakcjonujące’’. 

5 wskazówek na odpowiednie zarządzanie czasem pracy

1. Planuj odpowiednią pracę

Dosłownie rzecz biorąc zrób dla niej miejsce w swoim kalendarzu. Bardzo często zapisujemy w nim listę spraw do załatwienia, spotkania, telefony, ale brakuje tam czasu zarezerwowanego na „głęboką”, skoncentrowaną pracę. Najlepiej jest przeznaczyć bloki czasu – 30, 60,90 minut na wartościową pracę. Podczas tego czasu odłóżmy na później wszystkie e-maile i telefony i skupimy się na tym co istotne. 

2. Zapisuj ile czasu przeznaczasz na „prawdziwej pracy”

Taki zabieg sprawi, że będziesz wiedział, kiedy i gdzie robisz postępy w ważnych sprawach. Newport radzi, aby sporządzić sobie ,,tablicę wyników’’, na której będziemy zapisywać ile godziny ,,głębokiej pracy’’faktycznie wykonaliśmy. Przy pomocy takiej tablicy łatwo jest zauważyć np. że w 40 godzinnym tygodniu pracy tylko 2 godziny przeznaczyłeś na najbardziej wartościowe zadania i wiemy, że musimy to zmienić, aby polepszyć swoją pracę. 

3. Częściej mów „nie”

Barker zaznacza, że najbardziej niebezpieczne słowo, w przypadku kiedy chodzi o produktywność to słowa „tak”. Trudno jest odmawiać współpracownikom, ale nie ma innego sposobu. Trzeba z czegoś zrezygnować, żeby mieć czas na „głęboką pracę”. Znany miliarder Warren Buffett uważa, że ludzie sukcesu mówią ,,nie’’ prawie wszystkiemu. 

4. Stosuj rytuały „głębokiej pracy”

Istota leży w tym, aby wytrenować swój mózg do szybkiej koncentracji. Spokojnie, o tylko tak groźnie brzmi. Newport podaje przykład prostych rytuałów, dzięki którym nasz mózg będzie polepszał swoją koncentację. Są to: posprzątanie biurka, zamknięcie drzwi, zrobienie kawy, dziesięciominutowy spacer.

5. Porozmawiaj z szefem

Warto jest porozmawiać ze swoim przełożonym. Powiedzieć mu, że zależy nam na wykonywaniu ,,głębokiej pracy’’, która przyniesie duże i realne zyski dla firmy. W takim cele prośmy szefa o możliwość podziały obowiązków tak, aby mieć czas na skoncentrowaną i głęboką pracę, ale również pozostałe czynności, a nie tylko szukać chwili luzu między e-mailami i telefonami, którą będziemy mogli przeznaczyć na chwilę ,,głębokiej pracy’’. Zaproponuj szefowi proporce 50/50, gdzie połowa czasu będzie przeznaczona na rzeczy mniej istotne, a druga połowa na skupioną, dającą zyski firmie pracę.

Zobacz też: http://www.forum-liderow.pl/jak-zarzadzac-pieniedzmi-7-niebezpiecznych-pulapek/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here