Organizacja czasu pracy jest to nie lada wyzwanie. Zapewne każdy z nas już się o tym przekonał. Jak ułatwić sobie życie przez odpowiednie zarządzanie czasem? Wskazówek na ten temat udziela Eric Baker, który wydobył z bakadesuyo.com 5 sposobów na idealne zarządzanie czasem pracy według Cal’a Newport’a, autora „Głębokiej pracy”. Jakie to wskazówki? Jesteście ciekawi? Przekonajmy się!
Przeczytaj też: https://www.ipo.pl/organizacja-czasu-pracy-sekrety-ktore-ci-w-tym-pomoga/
Pojęcie głębokiej i płytkiej pracy
Barker tłumaczy, że wszystko, co robimy w miejscu swojej pracy, nazywa się „pracą”. Nie każdy wie, ale istnieją bowiem dwa rodzaje pracy. Są to:
- „Głęboka praca” – wykorzystywanie swoich umiejętności do tworzenia czegoś wartościowego. Wymaga ona myślenia, energii, czasu i koncentracji,
- „Płytka praca” – wszystkie drobne sprawy administracyjne i logistyczne: e-maile, spotkania, telefony, raporty z wydatków
,,Płytka praca” pozwala nam utrzymać stabilizację na powierzchni. Jednak to „głęboka praca” decyduje o naszym późniejszym awansie. Umiejętność skoncentrowanej pracy jest naprawdę rzadka i bardzo porządną na rynku pracy. Ponadto, „głęboka praca” daje również szczęście. Newport zauważa, że:
,,Na poziomie neuronauki widzimy, że Twój świat jest tym, na co zwracasz uwagę. Kiedy wykorzystujesz głęboką pracę, Twoja uwaga jest naprawdę bardzo konkretna skupiona na czymś, co jest bardzo satysfakcjonujące’’.
5 wskazówek na odpowiednie zarządzanie czasem pracy
1. Planuj odpowiednią pracę
Dosłownie rzecz biorąc zrób dla niej miejsce w swoim kalendarzu. Bardzo często zapisujemy w nim listę spraw do załatwienia, spotkania, telefony, ale brakuje tam czasu zarezerwowanego na „głęboką”, skoncentrowaną pracę. Najlepiej jest przeznaczyć bloki czasu – 30, 60,90 minut na wartościową pracę. Podczas tego czasu odłóżmy na później wszystkie e-maile i telefony i skupimy się na tym co istotne.
2. Zapisuj ile czasu przeznaczasz na „prawdziwej pracy”
Taki zabieg sprawi, że będziesz wiedział, kiedy i gdzie robisz postępy w ważnych sprawach. Newport radzi, aby sporządzić sobie ,,tablicę wyników’’, na której będziemy zapisywać ile godziny ,,głębokiej pracy’’faktycznie wykonaliśmy. Przy pomocy takiej tablicy łatwo jest zauważyć np. że w 40 godzinnym tygodniu pracy tylko 2 godziny przeznaczyłeś na najbardziej wartościowe zadania i wiemy, że musimy to zmienić, aby polepszyć swoją pracę.
3. Częściej mów „nie”
Barker zaznacza, że najbardziej niebezpieczne słowo, w przypadku kiedy chodzi o produktywność to słowa „tak”. Trudno jest odmawiać współpracownikom, ale nie ma innego sposobu. Trzeba z czegoś zrezygnować, żeby mieć czas na „głęboką pracę”. Znany miliarder Warren Buffett uważa, że ludzie sukcesu mówią ,,nie’’ prawie wszystkiemu.
4. Stosuj rytuały „głębokiej pracy”
Istota leży w tym, aby wytrenować swój mózg do szybkiej koncentracji. Spokojnie, o tylko tak groźnie brzmi. Newport podaje przykład prostych rytuałów, dzięki którym nasz mózg będzie polepszał swoją koncentację. Są to: posprzątanie biurka, zamknięcie drzwi, zrobienie kawy, dziesięciominutowy spacer.
5. Porozmawiaj z szefem
Warto jest porozmawiać ze swoim przełożonym. Powiedzieć mu, że zależy nam na wykonywaniu ,,głębokiej pracy’’, która przyniesie duże i realne zyski dla firmy. W takim cele prośmy szefa o możliwość podziały obowiązków tak, aby mieć czas na skoncentrowaną i głęboką pracę, ale również pozostałe czynności, a nie tylko szukać chwili luzu między e-mailami i telefonami, którą będziemy mogli przeznaczyć na chwilę ,,głębokiej pracy’’. Zaproponuj szefowi proporce 50/50, gdzie połowa czasu będzie przeznaczona na rzeczy mniej istotne, a druga połowa na skupioną, dającą zyski firmie pracę.
Zobacz też: http://www.forum-liderow.pl/jak-zarzadzac-pieniedzmi-7-niebezpiecznych-pulapek/